Sattelittelefon är beställd och grabbarna har kommit!

28/11-08 (Gran Canaria)

Vi hämtade Krister och Mattias igår på flygplatsen, helt otroligt roligt att ha dom här. Och party vart det! Klockan vart fem i morse innan vi gick till kojs. Så idag händer inte mycket.

Nästa vecka börjar sista förberedelserna inför Atlantseglingen, vi kommer inte att gå till La Gomera har vi bestämt. Det är bättre att bunkra allt här, vi har hittat en enorm mataffär som vi kan bunkra allt vi behöver.

Så, vi kommer lätta ankar på torsdag eller fredag. En sattelittelefon modell Motorola 9555 är beställd och kommer på måndag, den är perfekt och har internetuppkoppling och sms. Vi kommer skriva ett telefonnummer som ni kan sms:a till och ringa. Det är en bra trygghet och vi behöver den verkligen på hemvägen.

Fler inlägg kommer...

Mvh
Anders / Carran / Krister / Mattias

Vi är snart klara att ge oss iväg...

26/11-08 (Gran Canaria)

Hårt arbete med båt och bunkring senaste veckan har gett resultat. Det är dock tidsödande att hitta båttillbehör här nere och allt går liksom lite långsamare än vad vi är vana vid. Det mesta måste beställas från fastlandet och det ska genom tull m.m. Vi får sista tillbehören på måndag.

Sen ska vi bara handla mat och dryck på La Gomera sen kör vi! Masten är korrekt spänd och alla vajrar ser bra ut.

Krister och Mattias kommer imorgon och det kan mycket väl resultera i ett kalas på kvällen... Vi har sett fram emot detta länge, att vara 4 personer ombord är också optimalt.

Det kommer fler inlägg innan vi ger oss av, just nu ser det ut att bli 4:e dec som blir avseglingsdatum från La Gomera.

Bild: 180 st 1,5 liters flaskor tog 6 timmar att stuva ner!

Hörs snart igen...

Att göra listorna betas av...

20/11-08 (Gran Canaria)

Arbetet är i full gång! Vi kör 12 timmars pass varje dag nu för att hinna ordna allt inför stora Atlantseglingen...
För Er som inte har riktigt koll på hur långt det är så kan jag informera om det.

Etapp 1: Kanarieöarna - Kap Verde öarna = 800 sjömil eller cirka 160 landmil. Cirka 4-5 dygn segling.
Etapp 2: Kap Verde öarna - Karibien = 2100 sjömil eller cirka 420 landmil. Cirka 12-13 dygns segling.

Jag har varit med förr och vet vad som ska göras, alla saker ombord ska sitta fast! Det är viktigast.
En extra dieseltank är på tillverkningsbordet (225 liter) och det känns som vi kommer hinna få dit den innan grabbarna kommer ner. Mycket annat småfix som tar tid görs.

Vi har beställt 160 st 1,5 liters vattenflaskor som kommer levererat till båten nästa vecka. Vattnet som är i marinan duger bara till att vaska sig under armarna!

Idag var jag uppe i masten (17 meter) och kollade vajrarna, riggen skall spännas och justeras av en Svensk kille här nere på måndag.

Och till Emma på Telia, tack för ditt inlägg. Det gick bra med kontantkortet, jag ska ringa imorgon och fixa regestreringen av det.

Bild: Dags att åka upp i masten...

Bild: Fin utsikt från toppen.

Bild: S/Y Ikaroz från ovan.

Ses o hörs snart igen...

Gott & blandat, OLW chips, kola snören m.m.

17/11-08 (?)

Ja gissa vart? Jag tror ni gissade rätt...? GRAN CANARIA, här finns allt Svensken behöver efter 3 månader segling, GODIS.

Efter en solvecka med Camilla & David så begav vi oss iväg imorse från Teneriffa till Puero Rico på Gran Canaria. Seglingen var kanon och vi hade perfekt temperatur och vind, sol är det alltid (mer eller mindre) här nere.

Imorgon kör vi igång med en veckas hårt arbete med båten, massor ska fixas och vi kommer förmodligen inte hinna göra mycket annat här. Atlanten väntar på oss...

Så kommer lite bilder...

Bild: Camilla & David annländer med färjan till La Gomera

Bild: Camilla njuter av seglingen mellan La Gomera och Teneriffa, vi såg
även en hel valfamilj på avstånd denna dag.

Nedan:

Hörs snart igen / Anders

Dagarna rullar...

14/11-08 (La Gomera)

Tiden gar snabbt nu, skona dagar med sol o bad och god mat.

Denna vecka har vi Camilla & David pa besok, vi hyrde bil och akte runt hela on. Det blev en bra tur och en del fina bilder. Men Internet funkar inte i hamnen nu sa jag lagger ut dom nar det funkar igen.

Vi har traffat tva tyska par i var alder och haft en del partaj ihop, vi blev inbjudna till poolparty i onsdags och det blev en hel del whiskey och goda skratt... Dom aker dock hem imorgon sa vi tog nyss en fika ihop och bytte mailadresser.

Imorgon seglar vi till Teneriffa, det tar 3 timmar bara. Vi lagger ankare utanfor Los Americas och tankte snorkla lite pa dagen, sedan gar vi till sodra sidan i hamn for att slappa av Camilla & David som ska aka hem pa sondag.

Vi seglar pa mondag till Gran Canaria och blir dar tills Krister & Mattias kommer.

Det borjar narma sig Atlantseglingen och det pirrar lite i magen redan nu! Undrar hur det kommer kannas dagen vi seglar ivag?

Varma halsningar
Anders / Carran

Mer kommer...

8/11-08 La Gomera

Vi ska ta oss runt La Gomera med hyrbil i veckan, ska jobba på att få fina filder som kan läggas på bloggen till nästa helg.

Mellan 17:e till 27:e nov kommer vi ligga i Puerto Rico (Gran Canaria) för att fixa med båt och eventuellt installera satellittelefon, då kan vi uppdatera bloggen även under Atlantseglingen...

Vi har beslutat att gå in på Kap Verde öarna på vägen över, dom har byggt en ny marina där som vi kan fylla vatten och diesel samt också få se öarna blir kul. Jag beräknar att det tar 4-5 dygn dit ner och vi stannar där 3 dagar. Då hinner vi till Karibien innan julafton.

Mvh Anders

La Gomera

7/11-08

Vi annlande La Gomera i morse, det  var tankt att vi skulle ga in pa Teneriffa men marinan dar var full sa vi fortsatte hit istallet.

1 dygn och 17 timmar gjorde vi strackan pa, 310 sjomil. Forsta dagen gick vi for motor och solade pa fordack, natten blev stjarnklar och manen lyste upp. Pa morgonen sa kom vinden! Jag gjorde ett taktiskt beslut i ruttplaneringen som ar nagot vagat. Vi seglade sydvast en bit for att kunna fa vinden sedan in fran sidan hela strackan ner till Kanarieoarna.

Seglen rullades ut nastan fullt, det blev full fart pa Ikaroz! Vi gjorde 8-12 knop! Andra natten blev haftig, vagorna vaxte till sig och saltvattnet borja stanka lite pa oss. Men jag maste saga att baten ter sig enormt bra i sjon, ibland kommer vagor som jag tror att baten ska kranga ordentligt i, men 2,2 ton dar nere ratar upp fint.

Pannkakor ar Farsan:s favorit och samma for mig. Jag stekte en rejal laddning som rackte hela vagen, kalla som varma ar helt perfekt gott ute pa havet. Lite trixigt att steka nar baten kranger fram och tillbaks, men tid finns sa det ar bara att gilla laget.

Delfinbesok en gang pa resan, men dock inga valar.

Ja, vadret... Jo, 27 grader o sol sa langt var prognos racker, (7 dygn). Kan kanske inte ha det battre en sa.

Har blir vi 10 dagar sedan gar vi till Gran Canaria och blir dar 2 veckor. Den 27:e nov kommer Krister och Mattias ner och ska va med pa Atlantseglingen. Den 30:e nov gar vi tillbaks hit for utklarering och bunkring. 2:a dec satter vi kurs mot Karibien, den strackan bor ta 15-16 dygn. Kanske ett stopp pa Kap Verde om vi behover en glass...

Manga glada halsningar

Anders / Caroline

Nästa Kanarieöarna...

2/11-08 (Porto Santo)

Vi gjorde en tur till stora Madeira ön i onsdags och blev där 3 dagar. Vi hyrde bil och åkte runt hela ön, åt goda grillspett och njöt av att sova på hotell.

Jo så skulle vi tillbaks till Port Santo med färjan i fredags kväll, men vädret satte stopp för det så det blev att återvända till hotellet igen. Så nästa dag hade vinden mojnat och färjan kunde gå, dock så hade inte sjön lagt sig och 90% av passagerarna spydde hej vilt...! Atlanten ligger öppet mellan öarna och sjön gick 6 meter hög!

Jag fick handla coca cola och tuggummi till Caroline som lyckades parera spyan precis. Jag passade på att gå ut på däck och kolla in vågorna! Jag trivdes ju som bäst när alla andras ansiktsuttryck fruktade för något helt annat!!!?

Så, nu laddar vi igen för 2 dygns segling till La Gomera, beräknas avsegla imorgon vid kl.12 om väder och vind är OK.