La Coruna (Spanien)

30/9-08

Vi lämnade England i torsdags och satte kurs mot sydväst, vinden var för svag för att segla så vi fick gå för motor första dagen. Alla spänningar för Biscayabukten började släppa och vi njöt av att få vara på väg igen... När man legat i hamn 4-5 dagar så börjar seglarnerverna rycka i en.

Tidigt andra dagen kunde vi sätta segel och göra bra fart, vinden var perfekt 8 m/s. Nu började vi komma förbi värsta trafiken och delfinerna kom i massor, dom gillar och trixa och hoppa framför båten. Känslan av att vara på Biscaya var bra men ändå så vet jag vad dessa vatten kan innebära om det blåser upp!

444 sjömil beräknas på 3,5 dygn, men vi gjorde ju 7,5-8,5 knop! Så jag satt mig ner och räknade, hmmm vi kan ju hinna in redan efter 2 dygn och 10 timmar, dvs sen lördag kväll.  Men gå in på Spanska kusten i mörker vill jag undvika. Så vi fick nästan dra åt handbromsen lite...

På lördagen började blåsa lite mer, cirka 12 m/s och vågorna började bygga. Det ska stämma enligt prognos och sedan ska vinden lägga sig över natten. Jag ropade upp ett fartyg på VHF:en för säkerhets skull, det kan ju ändras! Mycket trevlig kille ombord som kunde lägga mycket tid till att informera om vågor och vind nästkommande dygn, dom kom söderifrån också. Men när han läste upp den så gick en rysning längs ryggraden, : "8-9 beufort and rough seas"!. Nej det kan inte vara sant tänkte jag, det innebär 20-23 m/s och 6-8 meter sjö.

Det vart tyst ett tag på radion.... Öhh, this is sailingvessel Ikaroz again, are you shore you take the correct seaarea? Han svarade: wait a minute... Öhh , sorry that is not your area, I thougt you will go to Portugal, you will have good weather and calm seas and light winds from tonight.

Det var med lättnad som jag tackade för hans prognos.och vi hade nu bara en natt kvar innan vi var framme i Spanien. Just när jag höll på att städa lite nere i båten skriker Caroline "VAL"! Valen passerade vår styrbordssida med max 10 meter tillgodo. Hooo, det var nära. Segla på en val innebär lättare grundstötning och båten och valen tar skada. Caroline var apatisk, hon fick ju se den riktigt nära medans jag missade det bästa... Vi hoppas få se fler.

Det var en lång sista natt, jag hade svårt att få bra sömn pga den gamla väderprognosen fanns kvar någonstans i huvudet.

Söndag morgon kl. 07 lägger vi till i La Coruna. Trötta men överlyckliga att vara här. Vi sov en stund och tog en välbehövlig dusch.

Sen tog vi en promenad upp till stan, mycket trevligt med massa soldränkta hörnuteserveringar överallt. Spanska solen värmer gott, 23 grader.

Nu ska vi vara här i några dagar innan vi börjar planera för Portugal.

/ Anders


Då kör vi!

25/9-08 (Falmouth)

Vi lägger ut idag, väntar bara på att tidvattnet ska vända.


Karta över seglingen


/ Anders

Biscayabukten luras lite...?

24/9-08 Falmouth (England)

Vi vaknade upp idag och såg fram emot att segla iväg vid kl.14, efter frukost och sista fix med båten kollade jag vädret igen för säkerhets skull.

Det ändras från dag till dag! Mest intressant är att få inte för mycket vind på slutet när vi närmar oss Spanien, samt även att vi får bra vind hela vägen så vi inte gör av med för mycket diesel. Det är både dyrt och jobbigt att bunkra diesel, oftast mycket skräp i dieslet när vi närmar oss sydligare breddgrader. Men, men nu såg det ut att blåsa 15-20 m/s när vi kommer fram, det vill jag undvika! Sjön går då cirka 5 meter hög utanför Spaniens kust.

Så det ser bättre ut att gå imorgon, som vi lärt oss ändras det säkert men vi tror att det kanske inte går att få bättre prognos. Då ska vi få 5-10 m/s när vi går in på Spanien, förhoppningsvis?


Seglarhälsningar / Anders

 

Autopiloten är lagad.

22/9-08

Efter en del telefonsamtal och funderingar så gick jag upp till en marinhandlare och frågade han. Det visade sig att han kunde detta, bra. Så han stängde igen butiken och gick med ut till båten, vi hade några roliga kommentarer mellan varandra medans vi höll på att tillverka ett specialverktyg för att komma åt att spänna kedjan till autopiloten.

Han tyckte vi skulle använda Carolines lila nagellack till att markera hur vi spänt upp styrningen, fungerade utmärkt...!

Så nu är allt OK igen och vi klagar inte på att vara här, Engelska vädret bjuder på 22 grader och sol

Så på onsdag kl.14 lägger vi ut igen mot Spanien, vi har 444 distans dit (cirka 85 landmil). Vindarna är med oss och även vädret ska vara på topp. Vi beräknar annlända lördag morgon till La Coruna.

Choklad köps just nu in i stora mängder, nattetid ute till havs så blir man otroligt sugen på något. Just nu är snickers favorit ombord.

Falmouth är en trevlig by eller liten stad, vi tog en promenad dit idag tog en kaffe latte vid vattnet och njöt av att vara ledig.

/ Anders

I hamn för reparation!

21/9-08

Falmouth (sydvästra England)

Vi lade ut från Brighton som planerat, första dagen och natten fick vi strålande sol och stjärnklar natt.
Allt var på topp och när morgonen grydde så kom vinden.

Förmiddagen var vind och vågor perfekt, så satt jag mig i sittbrunnen med en kopp kaffe och bara njöt av att autopiloten styrde båten perfekt! Men något annorlunda ljud har kommit till, jag lyssnar alltid efter ljud ombord som ändrar sig eller kommer till. Nu var det något som lät när båten gjorde rattutslag, vid inspektion upptäckte jag att kedjan som överför styrningen från autopliotsmotorn till rodret var oroväckande slak!

Att segla med styrning som inte är helt OK är bara glömma, vi satte kurs mot Falmouth på eftermiddagen. Vinden ökade till 12 m/s och tidvattnet gjorde att sjön tornade upp sig, mörkret kom...

Detta satte mig på prov, det gäller att veta vad man gör i dessa vatten, att chansa är inte att rekommendera. Undvika grunda bankar som kan göra att sjön bryter och får båtar att tippa över. Jag hittade farleden in och vi mötte två fartyg på 100 meters håll. Vi var mycket nära (10 meter) att köra in i en oupplyst boj. Men men det ska vara lite dramatik...

Nu lagar vi styrningnen och seglar iväg med kurs direkt på Spanien igen på onsdag.

/ Anders

Då laddar vi för Spanien!!!

18/9-08

Brighton (England)

Vi gick vidare nästa dag från Dover hit till Brighton, Dover var inte speciellt intressant och vi har ju perfekt väder så då fortsatte vi vidare en bit till. Brighton är bättre och Caroline fick syn på MC Donalds skylten när vi svändgde in i hamnen, tror det betydde mest just då...?

Idag laddar vi! Prognosen håller i sig för att segla över Biscaya. Vi lägger ut imorgon kl.13.15, tidvattnet är som bäst med ström som sätter mot väst i 2,5 knops fart.

Vi har då 1 dygn i Engelska kanalen innan vi kan runda nordvästra hörnet på Frankrike, sedan har vi beräknat 2,5 dygn på öppet hav över Biscaya.
Sista dagen dvs måndag får vi vindar på 15-17 m/s, det innebär att vi kommer få känna av ryktet om detta mycket respekterande vatten.

Vi är laddade och klara för detta, båten är i toppskick (som vanligt) och vi ser fram emot att ta fram badkläderna på tisdag för att ta "premiärdoppet" i La Coruna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi fick en fripassagerare en natt som var kvar tills morgonen, den lilla
fågeln verkade skadad eller sjuk och dog på förmiddagen.
Efter en natt på dessa trafikerade vatten ser man ut som gör, trött...



Englands kust.


/ Anders

Dover (England)

16/9-08

Vi avseglade från Borkum som planerat, vi seglade sen längs Nederländerna och kunde göra ett kort nattstopp i Den Helder, tidvattnet var tufft och vi kom in vid midnatt, väl nästsn inne i hamn så var det inte bredare än att båten precis gick in.

Vidare gick vi till England, dit vi annlände idag kl.14, alltså 26 timmar från Den Helder. Bra väder har vi haft men dock lite för lite vind. 

Nu är vi sugna på att korsa Biscaya! Och komma ner till värmen... 
Så när jag kollade väder o vind nu så kan det inte se bättre ut!? Vi fortsätter imorgon en dags etapp till Brighton där vi bunkrar mat och diesel, sedan på torsdag lägger vi ut för att segla direkt ner till Spanien, det ska ta oss cirka 3,5 till 4 dygn (cirka 110 landmil) om mina beräkningar håller. Vi får nog ganska tufft sista dygnet med vindar upp emot 15 m/s.

Båten håller måttet en så länge, får se om jag kommenterar lika efter Biscaya?

På Biscaya kommer delfiner ofta på besök och har vi tur får vi besök av val också.

/ Anders

Nu vänder vindarna!

10/9-08

Prognosen är helt perfekt...

Vi gar imorgon till Borkum (Holland), vi far perfekt vind dit. Där stannar vi en dag för att bunkra upp samt aka det gamla taget in till lilla staden där.

Pa lördag morgon sätter vi kurs mot England eller Frankrike, vi far mycket vind första dygnet, men at rätt hall, dvs medvind. Baten seglar enormt bra pa denna bog, mycket bättre än förra. Vi kan da segla i cirka 8-10 knop, Englands sydkust bör dyka upp söndag kväll.

Da ser vädret mycket bra ut igen och vi kan nog ga över Biscaya pa tisdag.

/ Anders

Helgoland (Tyskland)

9/9-08

Segling är oberäknligt...!

Vi fick tuff västvind pa oss när vi lämnade Cuxhaven, gammal sjö pa 2,5-3 meter gick och vinden var emot oss. 
Kursen vart mot Helgoland, en Ö utanför Tyskland som jag besökte för 4 ar sedan när vi kom seglandes fran andra hallet.
 
Här har vi väntat och väntat pa rätt vind dvs ostlig eller nordlig. Men vi far vänta ett tag till, förmodligen torsdag kan vi segla vidare. Sen ser det bra ut far att ga till England pa söndag morgon fran Holländska öarna. Men det kan ändras...

Det finns ett gigantiskt badkomplex här med bubbelpool utomhus, dit ska vi ga efter att vi tagit en fika idag.

Annars har tiden gatt snabbt här och jag har hunnit montera solpanelen pa baten (44 watts), den blir perfekt när vi börjar närma oss Spanien.

Just nu maste vi fa en bra prognos inom en vecka annars börjar vi bli väldigt sena till seglingen över Biscaya, och jag lovar, det vill ingen bli...!
 
Sköt om Er hemma i Svedala.

/ Anders

Imorgon går vi mot Holländska öarna

4/9-08

Efter ett par dagar här i Cuxhaven med mycket åska och vind så ser det ut som vi kan segla imorgon till någon av öarna utanför Holland.  
Därefter blir det stopp tills på måndag då vi kan gå rakt på England, helt perfekta vindar väntar samt vädret ser också ut att kunna va bra.
Just i skrivande stund så håller vi på att förbereda med dieseltankning, vattentankning, gasolpåfyllning och ikväll storshopping av mat & dryck.

Dagarna här har använts till att olja teaken (trät) i sittbrunn, kollat på stan, ätit god snietzel.


Sittbrunnstältet är guld värt...!


Mycket båtar i Kielkanalen! Vi var sist in och fick lägga oss utanpå en annan.


/ Anders

Cuxhaven (Tyskland)

3/9-08

Vi startade fredag morgon från Ystad, vi fick bra vind ner till Gedser (Danmark) där vi stannade en natt.

Lördag gick vi för motor till Kiel, strålande sol och varmt. Där hamnade vi på en trevlig uteservering och beställde in en mycket god lax o kall öl.
 
Vi sov som stockar efter det och kl. 07.00 på söndag morgon knackade "hamngubben" på och tog betalt, 7 euro för en natt... Vi vaknade till och såg att alla båtar höll på och slussa in i Kielkanalen så vi drog iväg också, trångt med många båtar så vi fick lägga oss utanpå en annan i slussen.

Hela dagen gick vi kanalen, kl. 19.30 slussade vi ut på andra sidan med starkt tidvatten med oss som tur va! 
5 knop ström är inte att leka med när det är fartyg runt om, fullmåne gör också att tidvattnet är som starkast.
 
Vid 21.30 lagom tills det blivit mörkt så svängde vi in mot Cuxhaven, första försöket misslyckades, strömmen tog oss i sidan och vi drev iväg direkt. Men jag har kört i tidvatten förut så det var dags att plocka fram dom kunskaperna direkt för det var trångt mellan pirarna... Nära full gas och 45 grader vinkel mot strömmen gjorde att vi lyckades perfekt!!! Vi kunde pusta ut och sova gott.

Vaknade till att åskan slog ner väldigt nära båten och ösregn hela dagen... Perfekt att Henrik (brorsan) har fixat med filmer till oss och att vi har microvågsugn ombord, micropopcorn är en favorit ombord just nu.

På fredag ser det ut som vi kan segla till Den Helder (Holland), sen blir vindarna fel igen och vi får vänta till måndag för att få rätt. Då kan vi sträcksegla till England.


Seglarhälsningar Anders & Caroline
S/Y Ikaroz

RSS 2.0