Som planerat, nervöst, hemma...

17/8-09 Trosa

Det var nervöst... Det var nervöst när vi seglade längs Ölands kust, åskan började dra ut över oss och vi fick vända om när det började blixtra framför oss och segla in till land! Då började schemat bli lite tajt, speciellt när väderprognosen ytterliggare varnade för åska dagen efter...

När vi hade åska i 5 dygn i sträck på Atlanten så vart man påmind, det var en period under resan som var mycket påfrestande.

Som tur var så kunde vi fortsätta upp i jämhöjd med Västervik dagen efter (torsdagen) utan att blixtarna kom i närheten av oss och fredagen tog vi oss upp så vi hade endast några timmar att segla på lördagen in sista biten till Trosa gästhamn...

Micke, Mia, Stefan, Göran, Carina m.m. mötte upp med gummibåtarna en timme innan vi kom in och Micke var inte sen med att bjuda på en öl och nerverna la sig lite.

Klockan 15.00 i lördags så seglade vi in och mötte alla vänner, släktingar, familjer m.m. Obeskrivligt med ord!!!

Jag hade klätt om i badshorts innan för jag visste att äldsta brorsan Pelle skulle ha triggat upp de andra att jag skulle få "bada" brunt gästhamnsvatten... Det blev så och även Caroline åkte i.

Under hösten kommer fler inlägg med mer film och bilder från vår resa! Det kommer även komma info om ett "litet" projekt som kommer hända under nästa sommar...? Men det projektet blir på land men nära vattnet och kommer bli en egen liten blogg...

Till alla läsare så har det varit lika kul för oss att berätta som jag tror det har varit för Er att läsa....

Imorgon kommer vi hem & Bloggen är inte avslutad än...

14/8-09 Sverige

Imorgon angör vi Trosa gästhamn som planerat kl.15.00 om de sista sjömilen går bra...
Vi är spända och ser fram emot att komma hem väldigt mycket!

Bloggen är inte avslutad ännu! Det kommer komma länkar till eventuella tidningsreportage om vår segling samt mot hösten kommer ett antal nya bilder och filmer läggas upp på bloggen.

Vi tackar alla så länge för att Ni följt vår seglingsresa Karibien T&R och hoppas att ni fortsätter kolla in på bloggen ibland för de nya inläggen!

Bästa seglingshälsningar Anders & Caroline

Angjorde Sverige igår & Lörd 15:e aug kl.15.00 kommer vi till Trosa Gästhamn!

7/8-09 Ystad

Obeskrivlig känsla att lägga till i första Svenska hamn efter 1 år ute på resa! Här har vi nu bunkrat upp allt det goda vi saknat, så nu känns det riktigt bra, vi ska vila ut tills sönd eller mån innan vi seglar till Öland och sedan vidare upp mot slutdestinationen Trosa gästhamn!

Det har varit långt från Frankrike, men det har ändå gått snabbt. Mycket dåligt med vind och vi har kört motor sen i stort sett Frankrike, bra väder och månsken på nätterna har varit till stor fördel. Nu är vi nära!

Alla är som sagt varmt välkomna till Trosa gästhamn (alldeles vid sjömacken lägger vi till), Ni som tänker komma vänligen läs innlägget nedan också.

För Er som tidigare inte sett båten inne och vill se den, vänligen respektera det kommer vara begränsad möjlighet för oss att visa båten den dagen och att visning sker om tid finns i sällskap av mig eller Caroline.

Många varma hälsningar och vi ses snart

Bild: Solnedgång på Nordsjön

Bild: Fullmånenatt ute på Östersjön på väg mellan Kiel och Ystad.