Länge sedan man seglade jolle...

19/2-09 (Tobago)

Vi vaknade upp till en helt underbar morgon, havsutsikt och kluckandet i aktern är underbart. Ett lätt rullande på båten under natten vid ankringen är som att sova i hammock... Vi tog te och kaffe under soltaket i sittbrunnen och bara njöt av värmen och ledighet...

Ett hopp ifrån båten ner i 32 gradigt vatten! Det kan inte bli bättre, ingen har större pool än hela Atlanten. Jag tog och satte mig på badbryggan bak och rakade mig då en seglingsjolle kom mot mig, dom kallade på hjälp, deras vänner hade problem med seglingsjollen och drev med starka strömmen på 2 knop ut mot Atlanten!!! Dom var från England. 

Ja, tänkte jag när jag kollade ut mot det lilla seglet som fladdrade i passadvinden. "Give me two minutes and I will bring them in" sa jag och fortsatte raka mig klart. Caroline och jag drog på allt vad 4 hästarn på gummibåten hade att ge och var snart ute vid dom, dottern på 12 år var lite skakis medan pappan försökte hålla god min. What is wrong frågade jag, han svarade: This boat can´t sail. Jag funderade ett tag och sa "Caroline will bring you in in the dingy (gummibåten), and I sail the boat for you".

Han tvekade nog först men sedan bytte vi plats i båtarna. Seglingsjollen var riggad av någon som inte visste allt för mycket om segling så jag fixade ordning på tamparna och drog åt seglet, hängde mig ut med rumpan utanför och drog iväg med en jäkla fart! Pappan vart väl lite stäld, han hade ju förklarat för dottern ett tiotal gånger att det var inte han som gjorde något fel det var båten som inte kunde segla... Nu blev jag 15 år igen och hade kul som fan! Ja seglade kors och tvärs mellan båtarna som är ankrade, drog i allt vad jag hade och drog upp båten i höga farter.

Helt suveränt kul med jolle, kom ju ihåg när kusin Zoltan och jag seglade mellan Visby och Tofta t&r på Gotland en dag när det blåste kuling, det var häftigt.

Ett tag senare kryssade jag in båten vid lyxhotellet:s lagun, Caroline hade kört in dom gummibåten innan jag kom. En mycket trevlig engelsk familj som bodde i USA var iver att få bjuda oss på kvällsdrink! Vi tackade självklart ja och nu i skrivande stund har vi precis kommit därifrån med två presenter och den bästa pinakolada jag någonsin druckit. Dom var helt suveräna människor.

/ Anders

Kommentarer
Postat av: Wallentin björnlunda

skepp o´hoj seglarvänner vilken resa ni är med om,skulle vara kul att vara med,men vi följer med er på det här viset istället,vi njuter av alla härliga bilder och roliga inlägg. Här är det kallt och ruggigt, fast livet är ganska great ändå, nu när vi flyttat.Var rädda om er så hörs vi snart igen. kram från oss. [email protected]

2009-02-22 @ 20:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0