Finns inget motstycke till Karnivlen!

25/2-09 Chaguramas (Trinidad)

Vi gick iväg från marinan efter frukost igår (tisdag), tog en maxi-taxi för 7 kr in till stan och blev avsläppta mitt inne i Karnival-tåget. Jag saknar ord... Man måste vara på plats för att förstå!?

Karnivaltåget består av olika utklädda grupper med tillhörande lastbil bredvid som bara öser ut musiken, och då menar jag bara öser, vilket jävla drag är enda sättet att beskriva det på! Alla dansar i tåget sin egen stil, tåget rör sig sakta genom stan och är oändligt långt, säkert 100 grupper minst. Från morgon till kväll i två dagar, sedan samlas alla på Marackas Beach för avslutningsfest.

Vi var inne några timmar sedan började det ösregna och vi tog en taxi tillbaks och var nöjda att sett det. Ska man göra Karnivalen så ska man vara med från början när tåget startar kl.00 på natten första dagen och till slutet på stranden vid nordkusten anser jag. Dom säger att det är den bästa i världen, jag har inte vart på någon annan Karnival, men denna är mycket värd att åka hit för!

Karnivalen 2010 är 15-16:e febr, för Er som är intresserade.

Bilder nedan:
Port of Spain Karnivalen 2009

/ Anders

Karnival, tullen vaknade på fel sida & utfärdad varning för "pirater"!!!

23/2-09 Chaguramas (Trinidad)

Efter lång tid på ankring så känns det skönt att komma in i marina, vilket just nu är Chaguramas, dit vi annlände som första hamn i Karibien 29:e dec förra året.

Ja, så var det ju den processen att klarera ut från Tobago som skulle visa sig ta upp hela lördagen! Immigrationen gick vi till först som bara tog 5 minuter att ge oss klartecken att lämna Tobago, men tullgubbarna hade vaknat på fel sida denna dag! Som alltid så kommer jag med den fina väskan där alla papper och pass är i sin ordning in till tullen med god min och presenterar trevligt vad ärendet gäller. Klockan var runt 13 på lördagen och vi planerade att avsegla kl. 06 nästa morgon dvs söndagen, men de två tulltjänstemännen som satt bakom sina skrivbord var inte arbetssugna, alltså dvs skriva ner i tullboken att S/Y Ikaroz ska åka från Tobago kl 06 söndag.

Jag har ju varit där förut och kände igen dom men det hjälpte inte med lite vänliga försök från min sida! Man måste nämligen ge sig av inom 2 timmar efter man besökt tullen, jag var inte sugen på att komma dit kl.04 på söndagsmorgonen! Om man tjafsar lite så kan man åka på en koll, och då menar jag koll... Dom kan utfärda 15.000 kr i böter om inte jag har de 3 nödraketer som jag angivit i papprerna! Eller om dom hittar "morfinet" i kylskåpet som jag inte får ha i Karibien utan tillstånd så kan dom utfärda 2 x 15.000 kr i böter!!!

Så jag bad lite snällt att få komma tillbaks senare under dagen, det skulle gå bra kl 18 sa dom och med lite leende på läpparna, så vi var nöjda ändå. Vi var tillbaks prick kl 18 men då var tullkontoret obemannat tillsvidare!? Väntade 2 timmar då tullmannen kom och hela processen tog ringa 2 minuter!!! Men men vi har ju tid och hädanefter så säger jag att vi ska åka direkt.

Seglingen hit gick mycket bra, dock går båten lite saktare nu pga sjögräs och snäckor har börjat växa på botten av båten, vi planerar att lyfta båten på St Lucia för helgenomgång och ny bottenfärg efter mammas & pappas besök.
2 tonfiskar drog vi upp och dom smakade helt suveränt bra med lite potatismos o salad till.

Vi planerar att gå på Karnivalen imorgon (tisdag) om det finns någon taxi in till Port of Spain, det är nämligen mycket svårt tydligen att få tag på men vi hoppas kunna se detta i alla fall en dag.

På fredag planerar vi för segling upp till Grenada, cirka 11 timmar dit om man kör direkt på. Men det är inte så enkelt!? Varför? Jo, pirater har börjat leta sig upp i just detta område för dom vet att mängder av båtar går rutten "Trinidad-Grenada" och tvärtom. Flera attacker har rapporterats senaste månaden! Oftast så har man klarat sig med livet och båten i behåll men allt av värde i båten stulet... Vad är alternativet? Jo, svänga ut mot öster en bra bit för att undvika dom men motströmmen och motvinden är hård där, eller gå tillbaks till Tobago och sedan därifrån upp till St Lucia. Hursomhelst kommer vi göra det som är säkert, vi är inte oroliga men tar varningen på högsta allvar!

/ Anders

Länge sedan man seglade jolle...

19/2-09 (Tobago)

Vi vaknade upp till en helt underbar morgon, havsutsikt och kluckandet i aktern är underbart. Ett lätt rullande på båten under natten vid ankringen är som att sova i hammock... Vi tog te och kaffe under soltaket i sittbrunnen och bara njöt av värmen och ledighet...

Ett hopp ifrån båten ner i 32 gradigt vatten! Det kan inte bli bättre, ingen har större pool än hela Atlanten. Jag tog och satte mig på badbryggan bak och rakade mig då en seglingsjolle kom mot mig, dom kallade på hjälp, deras vänner hade problem med seglingsjollen och drev med starka strömmen på 2 knop ut mot Atlanten!!! Dom var från England.

Ja, tänkte jag när jag kollade ut mot det lilla seglet som fladdrade i passadvinden. "Give me two minutes and I will bring them in" sa jag och fortsatte raka mig klart. Caroline och jag drog på allt vad 4 hästarn på gummibåten hade att ge och var snart ute vid dom, dottern på 12 år var lite skakis medan pappan försökte hålla god min. What is wrong frågade jag, han svarade: This boat can´t sail. Jag funderade ett tag och sa "Caroline will bring you in in the dingy (gummibåten), and I sail the boat for you".

Han tvekade nog först men sedan bytte vi plats i båtarna. Seglingsjollen var riggad av någon som inte visste allt för mycket om segling så jag fixade ordning på tamparna och drog åt seglet, hängde mig ut med rumpan utanför och drog iväg med en jäkla fart! Pappan vart väl lite stäld, han hade ju förklarat för dottern ett tiotal gånger att det var inte han som gjorde något fel det var båten som inte kunde segla... Nu blev jag 15 år igen och hade kul som fan! Ja seglade kors och tvärs mellan båtarna som är ankrade, drog i allt vad jag hade och drog upp båten i höga farter.

Helt suveränt kul med jolle, kom ju ihåg när kusin Zoltan och jag seglade mellan Visby och Tofta t&r på Gotland en dag när det blåste kuling, det var häftigt.

Ett tag senare kryssade jag in båten vid lyxhotellet:s lagun, Caroline hade kört in dom gummibåten innan jag kom. En mycket trevlig engelsk familj som bodde i USA var iver att få bjuda oss på kvällsdrink! Vi tackade självklart ja och nu i skrivande stund har vi precis kommit därifrån med två presenter och den bästa pinakolada jag någonsin druckit. Dom var helt suveräna människor.

/ Anders

17 dagar rann iväg som vatten! Nästa Trinidad-Karnivalen!!!

18/2-09 (Tobago)

Tiden går snabbt, tiden rinner iväg... Men vi har hunnit med mycket tillsammans med Camilla & David.
Camilla fick uppleva sin livs dröm att snorkla med sköldpaddor! David fick känna på att styra en segelbåt i vågorna istället för att sitta i en skön stol på ett fartyg med joystick och kaffemuggshållare.

17 dagar kändes som 7, nu är dom på väg hem och sitter på Londons flygplats för sista planet hem.

Nu är vi bara 2 igen, längesen det var så, 2,5 månader sen. Känns lite konstigt faktiskt. Men man vänjer sig snabbt och på lördag bär det av mot Trinidad och deras galna Karnival, dom stänger hela ön förutom hotellen och sedan dansar dom på gatorna i 48 timmar i sträck, vi ska vara med i alla fall 8 timmar... Eller lite längre?

Vi beräknas vara där t.o.m 26:e febr då vi sätter kurs norröver igen med stopp på Grenada, vidare upp till St Lucia, där ska vi vara runt 7:e mars. Ett mycket välkomligt besök kommer ner till oss den 10:e mars, Morsan & Farsan. Välkomna!

/ Anders

Tanka diesel på Tobago är billigare än vatten på flaska!

13/2-09 (Tobago)

Vi tog gummibåten in till land idag med alla reservdunkar som fanns ombord, 180 liter totalt.
Notan blev 357 kr! Jag blev helt lyrisk och betalade med stort leende. 1,96 kr per liter för mycket bättre diesel än hemma.

Synd bara att vatten på flaska kostar mer... Men vi dricker hellre öl, ha ha.

/ Anders

P.S Glömde taxinotan på 25 kr.

Från dyrt till billigt...

11/2-09 (Tobago)

Vi gjorde en seglingstur genom de så kallade "Grenadines" med Camilla & David för att visa dom en bit av Karibien. Vi seglade ner till Canouan som tog bara några timmar, där gjorde vi rundvandring på ön och badade helt själva på östsidan. Ett par öl och whiskey på kvällen och ett besök på byn på kvällen för att lyssna till musiken och känna av stämningen bland folket, dom är helt suveräna på Canouan men dock som på de flesta öarna här nerdrogade av diverse rökning...

Vidare ner till "Paradisviken" på Mayreyön, där ankrade vi upp och käkade gott. Dock kom två grabbar ut till oss med båt och dom var ordentligt på röken (vilket verkar tagit dom till en annan värld) och vilde tjäna pengar på oss! Som på de flesta ställen här i Karibien så kommer de så kallade "boatboysen" ut och vill sälja saker, men jag har lärt mig snacket och brukar vara trevlig mot dem och avfärda dom ganska snabbt... Men dessa två på-röken-grabbarna vilde inte ge sig och drog den ena efter den andra lögnen om att vi var felankrade och skulle få betala om vi sabbade revet, dom vilde lägga ut ett extra ankar åt oss för den billiga summan av 1000 kr! Jag har ett eget reservankare och talade om det för grabbarna utan att dom fattade. Funderade ett tag och sa: We just stop for a lunch you must missunderstand me man! Dom drog iväg en bit och la sig ner i båten, dom behövde nog vila upp sig efter "röken" tagit dom hårt! Ha ha

Vi lättade ankar och gled upp till Tobago cays istället, här finns sköldpaddor som vi missade förra gången vi var här med Krister och Mattias. Så nu tog vi gummibåten med fungerande motor och drog iväg på en 3 timmars snorkling. Jag tog med kameran och hittade en hel del intressant!

Dagen efter seglade vi tillbaks till Bequia, där blev vi en natt och klarerade ut nästa dag för segling mot stora Tobagoön. Allt är dyrt i "vanliga" Karibien, 150 kr för en lunch, 300 kr för lite chips och toapapper... m.m.
Gjorde dock ett kap på Bequia med ett köp av en gigantisk hummer för 90kr!

Så nu var vi på väg till billiga Tobago, prognosen visade 10 m/s hela vägen. Kvällen kom och jag tog första passet till kl.01. Fick en ordentlig körare av ösregn och hård vind, revade och körde motor ett tag. Vinden låg nu konstant runt 15 m/s. Carran tog andra passet och blev ordentligt dyngsur efter att ett par vågor tagit lite fel i sidan och sköljde över sittbrunnen. Jag avlöste Carran vid 5-tiden och körde ett tag själv, sjön gick hög och jag satte segel igen, drog på Lundell i lurarna och bara njöt av havet, seglingen o livet. David tog sista timmarna in till Tobago:s ankring, vi var alla trötta men åkte ändå in till stan och klarerade in...

Nu ska vi vindsurfa, snorkla och äta billigt...

Bild: Canouanön:s östsida

Bild: Carran, Camilla & David förbereder för snorklingen

Bilder nedan: under vattnet

Småetapper och kommentarer...

4/2-09 (Canouan)

Idag seglade vi från Bequia ner till en Ö som heter Canouan, den ligger precis vid Tobago Cays. Imorgon ska vi vandra runt på ön och utforska stränderna. På fredag blir det Maurey viken (bästa viken hittils).

Temperaturen har sjunkt något under senaste veckan och det blåser ordentlogt... Vi får nöja oss med dryga 30 grader för tillfället, annars bör det ligga runt 35! Vattentemp ligger runt 32 grader. Tog precis ett kvällsbad bakom båten, det var ljummet...

Bild: Andra sidan av Bequia.

Kommentarer och reseinfo...

Vill ni kommentera något eller undrar något betr vår seglingsresa så är ni välkomna att maila mig.

E-mail: [email protected]

Märk med: Info båtresa (för mer information)

Kommentar Ikaroz (för endast kommentar)

Det är problem med att lägga in något under kommentarer för tillfället.

Mvh

Avsked av grabbarna och nykomna vänner...

31/1-09 (St Lucia)

Avskedet av Krister och Mattias var tungt, 2 månader tillsammans och en oändligt massa minnen... Vi seglade över Atlanten och allt gick bra. Grabbar, vi har fan gjort det! Det är tillåtet att svära om det, många drömmer eller vill men att sätta sig 14 dagar tillsammans på 25 kvm ute på Atlanten är inte alla som klarar av! Lev på det och var stolta resten av livet...!!!

Vi tog två dagar med tvätt, allmänt fix med båt och utrustning. Sedan vart det fredag och Camilla & David kom som planerat på kvällen, det blev några öl och en god pasta carbonara. Sen slocknade vi rakt av, alla var trötta.

Idag har vi jobbat med båten och impregnerat alla kapell samt dynor, kollat riggen, tankat diesel, monterat diverse halkskydd m.m. Så det är inte bara semester... Utombordsmotorn till gummibåten som har strulat är äntligen lagad, det var en packning som var sönder så den tog in kylvatten i bränslet.

Ja, så på måndag bär det av för segling söderöver igen, vi ska in på Bequia igen och klarera in där för att sedan besöka Canouan, Mustiquie (där Bruce Springsteen har sommarkåk) samt eventuellt Tobago cays igen. Det blir cirka en vecka i det området innan vi åter sätter kurs söderöver tillbaks till stora Tobagoön, där var vi förut och allt är suveränt där, maten är bra och billig samt gratis ankring.

Hoppas ni inte fryser ihjäl nu Krister och Mattias? Ni får väl dricka varm choklad istället för den där kalla Caribben... hmmm eller har ni bokat biljett igen?