Lyxbåtar, Charlie hights & S/Y Ikaroz är en 12 meter segelbåt!!!

14/4-09 Antigua

Vi besökte marinan Antigua yacht club där de största båtarna ligger, dock så var inte de allra största inne denna helg. En hel del ligger på St Bart dit vi ska segla med Henrik & Ingvar när de kommer ner om två veckor.

Efter några timmar promenerande så satt ju en kall öl gott på uteservering... Även Antigua rom&cola smakade helt otroligt bra i eftermiddagssolen... Vi tog en taxi upp till Charlie Hights där festen fortsatte, musik go mat och liveband, det var kanonkul dock väldigt förändrat sedan 11 år tillbaks. Kvällen slutade lagom sent, dagen efter blev på stranden med mycket bad och relaxande.

Idag ska vi byta ut vissa bultar på gennakerpeket som inte är av rätt kvalitet, började rosta redan efter ett dygns segling i detta mycket salta vatten, det ska vara A4 kvalitet syrafast rostfritt. I eftermiddag är det konditionsträning, 30 minuter löpning, sittupps & armhävningar...

Det blev också lite uppståndelse om kommentaren "Bozze" skrev, nu är han tillbaks igen med ytterliggare en, läs under kommentarer på föregående inlägg.  Jag besvarar en sista gång!

S/Y Ikaroz är en 12 meter segelbåt!!!
Att glida runt med ett fraktfartyg på oceanerna är som att jämnföra "åka tåg eller cykla", skillnaden är ganska stor att sitta med kaffekoppen i handen på bryggan med klimatannläggning eller att sitta med kaffekoppen utspädd med hälften saltvatten och huka sig för vågor som bryter över sittbrunnen, en segelbåt lutar det på! Att åka fraktfartyg eller segla segelbåt? Ja, det var ju det... Jag, tillsammans med mina två bästa vänner, en familj som aldrig seglat tidigare och en sjuksyster från Norrland skulle segla en 64:fots segelbåt till Karibien 1999 från Medelhavet. Kapten som seglat hela sommaren redan där var trött och ville ha avbyte, då fick han tag i en pensionerad sjökapten från Sverige som hade korsat alla oceaner i fraktfartyg. Han mönstrade på och alla kände sig säkra efter hans historier vid frukosten i sittbrunn.

När vi seglade ut från Gibraltar sund så frågade jag han "tog du väderprognosen"? Ja, det ser bra ut sa han och villde inte säga mer! Problemet är att fraktfartyg inte har några större bekymmer i motvind på 25 m/s, men en segelbåt med en del oerfarna ombord är som att skicka ut en dagisklass i skogen själva...

Stormen kom och en toaslang lossnade nattetid och båten tog in mycket vatten innan vi han upptäcka det, motorn slogs ut samt strömmen ombord. När himmlen blev kolsvart bakom oss så sa jag "vi måste minska till stormsegel", nä sa Kapten och stod där vid ratten tills orkanen kom 15 minuter senare... Nästa gång vi såg han så var det när han kom upp ur luckan när vi hade 5 minuter kvar till bryggan...! Han flög hem utan att säga ett enda ord.

Jag drar inte alla över en kant, men "Bozze" du får i allafall ta och hitta på något bättre nu på "gamla" dagar!? Än att skriva massa svammel på min blogg, möjligtvis så lyssnar dom på dina historier på "sy-juntan"...
Tror "sy-juntan" går på tisdagskvällar så du vet.


Bilder från Antigua yacht club:









Bilder från Charlie Hights:








/ Anders

Kommentarer
Postat av: Markus

Jag trodde som Du (Anders) också att Bozze var seglare!? Alltså om inte gubbf-n kan ens skilja på fraktfartyg eller segelbåt!? Då är han ju verkligen ute och seglar... "Sy-juntan", jag låg dubbelvikt ett tag... Hahahahhhhhh

2009-04-15 @ 18:45:11
Postat av: Anonym

Ja va ska man säga!! detta likar ju mera pajkastning än en seriös blogg! även jag tänkte avluta med några rader!

om du Anders o dina vänner inte fattade att jag förstog att din båt var en liten segelbåt, då är ni ute o seglar på riktigt grunt vatten! de framgår ju tydligt av dig o dina bilder om inte annat! du är ute på grunt vatten om du trodde att jag satt på en brygga med kaffe o AC i början på 50 talet! då stod jag ute på däck o styrde en segel skuta, något större än din dock. I alla väder dag som natt, utan vare sig radar, plotter, satellit,pc, vilket jag tror du proppat din båt full med, annars skulle väl du aldrig hitta hem igen!

Kan passa på att lära dig att en riktigt sjöman säger seglar när när man e på havet, de e en gammal sjöterm som man använder även idag, o inte bara av gamla gubbar som jag!

Även jag har fått en del salta stänk i ansiktet, men då inte bara 30 gradigt sommar Atlantvatten!

ps. de där med syjuntan va verkligen jätte kul, jag as garvade själv i flera timmar ds.



Over And Out!



Bozze

2009-04-18 @ 11:18:24
Postat av: S/Y IKAROZ

Tack Bozze för allt Du lärt mig! Jag är så tacksam för allt du sagt. Jag hoppas att jag ska kunna navigera med mina 3st PC, 4st GPS:er m.m. Annars så får jag väl ringa dig på min satellittelefon och fråga vägen hem...?



Anders

2009-04-20 @ 03:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0