Från dyrt till billigt...

11/2-09 (Tobago)

Vi gjorde en seglingstur genom de så kallade "Grenadines" med Camilla & David för att visa dom en bit av Karibien. Vi seglade ner till Canouan som tog bara några timmar, där gjorde vi rundvandring på ön och badade helt själva på östsidan. Ett par öl och whiskey på kvällen och ett besök på byn på kvällen för att lyssna till musiken och känna av stämningen bland folket, dom är helt suveräna på Canouan men dock som på de flesta öarna här nerdrogade av diverse rökning...

Vidare ner till "Paradisviken" på Mayreyön, där ankrade vi upp och käkade gott. Dock kom två grabbar ut till oss med båt och dom var ordentligt på röken (vilket verkar tagit dom till en annan värld) och vilde tjäna pengar på oss! Som på de flesta ställen här i Karibien så kommer de så kallade "boatboysen" ut och vill sälja saker, men jag har lärt mig snacket och brukar vara trevlig mot dem och avfärda dom ganska snabbt... Men dessa två på-röken-grabbarna vilde inte ge sig och drog den ena efter den andra lögnen om att vi var felankrade och skulle få betala om vi sabbade revet, dom vilde lägga ut ett extra ankar åt oss för den billiga summan av 1000 kr! Jag har ett eget reservankare och talade om det för grabbarna utan att dom fattade. Funderade ett tag och sa: We just stop for a lunch you must missunderstand me man! Dom drog iväg en bit och la sig ner i båten, dom behövde nog vila upp sig efter "röken" tagit dom hårt! Ha ha

Vi lättade ankar och gled upp till Tobago cays istället, här finns sköldpaddor som vi missade förra gången vi var här med Krister och Mattias. Så nu tog vi gummibåten med fungerande motor och drog iväg på en 3 timmars snorkling. Jag tog med kameran och hittade en hel del intressant!

Dagen efter seglade vi tillbaks till Bequia, där blev vi en natt och klarerade ut nästa dag för segling mot stora Tobagoön. Allt är dyrt i "vanliga" Karibien, 150 kr för en lunch, 300 kr för lite chips och toapapper... m.m.
Gjorde dock ett kap på Bequia med ett köp av en gigantisk hummer för 90kr!

Så nu var vi på väg till billiga Tobago, prognosen visade 10 m/s hela vägen. Kvällen kom och jag tog första passet till kl.01. Fick en ordentlig körare av ösregn och hård vind, revade och körde motor ett tag. Vinden låg nu konstant runt 15 m/s. Carran tog andra passet och blev ordentligt dyngsur efter att ett par vågor tagit lite fel i sidan och sköljde över sittbrunnen. Jag avlöste Carran vid 5-tiden och körde ett tag själv, sjön gick hög och jag satte segel igen, drog på Lundell i lurarna och bara njöt av havet, seglingen o livet. David tog sista timmarna in till Tobago:s ankring, vi var alla trötta men åkte ändå in till stan och klarerade in...

Nu ska vi vindsurfa, snorkla och äta billigt...

Bild: Canouanön:s östsida


Bild: Carran, Camilla & David förbereder för snorklingen






Bilder nedan: under vattnet










/ Anders

Kommentarer
Postat av: Jenny

Va härligt ni ser ut att ha det! Jag och min pojkvän vill gärna segla jorden runt, men det får först bli om några år=)

2009-02-12 @ 22:47:13
URL: http://vofflan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0