La Gomera

7/11-08

Vi annlande La Gomera i morse, det  var tankt att vi skulle ga in pa Teneriffa men marinan dar var full sa vi fortsatte hit istallet.

1 dygn och 17 timmar gjorde vi strackan pa, 310 sjomil. Forsta dagen gick vi for motor och solade pa fordack, natten blev stjarnklar och manen lyste upp. Pa morgonen sa kom vinden! Jag gjorde ett taktiskt beslut i ruttplaneringen som ar nagot vagat. Vi seglade sydvast en bit for att kunna fa vinden sedan in fran sidan hela strackan ner till Kanarieoarna.

Seglen rullades ut nastan fullt, det blev full fart pa Ikaroz! Vi gjorde 8-12 knop! Andra natten blev haftig, vagorna vaxte till sig och saltvattnet borja stanka lite pa oss. Men jag maste saga att baten ter sig enormt bra i sjon, ibland kommer vagor som jag tror att baten ska kranga ordentligt i, men 2,2 ton dar nere ratar upp fint.

Pannkakor ar Farsan:s favorit och samma for mig. Jag stekte en rejal laddning som rackte hela vagen, kalla som varma ar helt perfekt gott ute pa havet. Lite trixigt att steka nar baten kranger fram och tillbaks, men tid finns sa det ar bara att gilla laget.

Delfinbesok en gang pa resan, men dock inga valar.

Ja, vadret... Jo, 27 grader o sol sa langt var prognos racker, (7 dygn). Kan kanske inte ha det battre en sa.

Har blir vi 10 dagar sedan gar vi till Gran Canaria och blir dar 2 veckor. Den 27:e nov kommer Krister och Mattias ner och ska va med pa Atlantseglingen. Den 30:e nov gar vi tillbaks hit for utklarering och bunkring. 2:a dec satter vi kurs mot Karibien, den strackan bor ta 15-16 dygn. Kanske ett stopp pa Kap Verde om vi behover en glass...


Manga glada halsningar

Anders / Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0