I hamn för reparation!

21/9-08

Falmouth (sydvästra England)

Vi lade ut från Brighton som planerat, första dagen och natten fick vi strålande sol och stjärnklar natt.
Allt var på topp och när morgonen grydde så kom vinden.

Förmiddagen var vind och vågor perfekt, så satt jag mig i sittbrunnen med en kopp kaffe och bara njöt av att autopiloten styrde båten perfekt! Men något annorlunda ljud har kommit till, jag lyssnar alltid efter ljud ombord som ändrar sig eller kommer till. Nu var det något som lät när båten gjorde rattutslag, vid inspektion upptäckte jag att kedjan som överför styrningen från autopliotsmotorn till rodret var oroväckande slak!

Att segla med styrning som inte är helt OK är bara glömma, vi satte kurs mot Falmouth på eftermiddagen. Vinden ökade till 12 m/s och tidvattnet gjorde att sjön tornade upp sig, mörkret kom...

Detta satte mig på prov, det gäller att veta vad man gör i dessa vatten, att chansa är inte att rekommendera. Undvika grunda bankar som kan göra att sjön bryter och får båtar att tippa över. Jag hittade farleden in och vi mötte två fartyg på 100 meters håll. Vi var mycket nära (10 meter) att köra in i en oupplyst boj. Men men det ska vara lite dramatik...

Nu lagar vi styrningnen och seglar iväg med kurs direkt på Spanien igen på onsdag.

/ Anders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0