La Coruna (Spanien)

30/9-08

Vi lämnade England i torsdags och satte kurs mot sydväst, vinden var för svag för att segla så vi fick gå för motor första dagen. Alla spänningar för Biscayabukten började släppa och vi njöt av att få vara på väg igen... När man legat i hamn 4-5 dagar så börjar seglarnerverna rycka i en.

Tidigt andra dagen kunde vi sätta segel och göra bra fart, vinden var perfekt 8 m/s. Nu började vi komma förbi värsta trafiken och delfinerna kom i massor, dom gillar och trixa och hoppa framför båten. Känslan av att vara på Biscaya var bra men ändå så vet jag vad dessa vatten kan innebära om det blåser upp!

444 sjömil beräknas på 3,5 dygn, men vi gjorde ju 7,5-8,5 knop! Så jag satt mig ner och räknade, hmmm vi kan ju hinna in redan efter 2 dygn och 10 timmar, dvs sen lördag kväll.  Men gå in på Spanska kusten i mörker vill jag undvika. Så vi fick nästan dra åt handbromsen lite...

På lördagen började blåsa lite mer, cirka 12 m/s och vågorna började bygga. Det ska stämma enligt prognos och sedan ska vinden lägga sig över natten. Jag ropade upp ett fartyg på VHF:en för säkerhets skull, det kan ju ändras! Mycket trevlig kille ombord som kunde lägga mycket tid till att informera om vågor och vind nästkommande dygn, dom kom söderifrån också. Men när han läste upp den så gick en rysning längs ryggraden, : "8-9 beufort and rough seas"!. Nej det kan inte vara sant tänkte jag, det innebär 20-23 m/s och 6-8 meter sjö.

Det vart tyst ett tag på radion.... Öhh, this is sailingvessel Ikaroz again, are you shore you take the correct seaarea? Han svarade: wait a minute... Öhh , sorry that is not your area, I thougt you will go to Portugal, you will have good weather and calm seas and light winds from tonight.

Det var med lättnad som jag tackade för hans prognos.och vi hade nu bara en natt kvar innan vi var framme i Spanien. Just när jag höll på att städa lite nere i båten skriker Caroline "VAL"! Valen passerade vår styrbordssida med max 10 meter tillgodo. Hooo, det var nära. Segla på en val innebär lättare grundstötning och båten och valen tar skada. Caroline var apatisk, hon fick ju se den riktigt nära medans jag missade det bästa... Vi hoppas få se fler.

Det var en lång sista natt, jag hade svårt att få bra sömn pga den gamla väderprognosen fanns kvar någonstans i huvudet.

Söndag morgon kl. 07 lägger vi till i La Coruna. Trötta men överlyckliga att vara här. Vi sov en stund och tog en välbehövlig dusch.

Sen tog vi en promenad upp till stan, mycket trevligt med massa soldränkta hörnuteserveringar överallt. Spanska solen värmer gott, 23 grader.

Nu ska vi vara här i några dagar innan vi börjar planera för Portugal.

/ Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0