Karnival, tullen vaknade på fel sida & utfärdad varning för "pirater"!!!

23/2-09 Chaguramas (Trinidad)

Efter lång tid på ankring så känns det skönt att komma in i marina, vilket just nu är Chaguramas, dit vi annlände som första hamn i Karibien 29:e dec förra året.

Ja, så var det ju den processen att klarera ut från Tobago som skulle visa sig ta upp hela lördagen! Immigrationen gick vi till först som bara tog 5 minuter att ge oss klartecken att lämna Tobago, men tullgubbarna hade vaknat på fel sida denna dag! Som alltid så kommer jag med den fina väskan där alla papper och pass är i sin ordning in till tullen med god min och presenterar trevligt vad ärendet gäller. Klockan var runt 13 på lördagen och vi planerade att avsegla kl. 06 nästa morgon dvs söndagen, men de två tulltjänstemännen som satt bakom sina skrivbord var inte arbetssugna, alltså dvs skriva ner i tullboken att S/Y Ikaroz ska åka från Tobago kl 06 söndag.

Jag har ju varit där förut och kände igen dom men det hjälpte inte med lite vänliga försök från min sida! Man måste nämligen ge sig av inom 2 timmar efter man besökt tullen, jag var inte sugen på att komma dit kl.04 på söndagsmorgonen! Om man tjafsar lite så kan man åka på en koll, och då menar jag koll... Dom kan utfärda 15.000 kr i böter om inte jag har de 3 nödraketer som jag angivit i papprerna! Eller om dom hittar "morfinet" i kylskåpet som jag inte får ha i Karibien utan tillstånd så kan dom utfärda 2 x 15.000 kr i böter!!!

Så jag bad lite snällt att få komma tillbaks senare under dagen, det skulle gå bra kl 18 sa dom och med lite leende på läpparna, så vi var nöjda ändå. Vi var tillbaks prick kl 18 men då var tullkontoret obemannat tillsvidare!? Väntade 2 timmar då tullmannen kom och hela processen tog ringa 2 minuter!!! Men men vi har ju tid och hädanefter så säger jag att vi ska åka direkt.

Seglingen hit gick mycket bra, dock går båten lite saktare nu pga sjögräs och snäckor har börjat växa på botten av båten, vi planerar att lyfta båten på St Lucia för helgenomgång och ny bottenfärg efter mammas & pappas besök.
2 tonfiskar drog vi upp och dom smakade helt suveränt bra med lite potatismos o salad till.

Vi planerar att gå på Karnivalen imorgon (tisdag) om det finns någon taxi in till Port of Spain, det är nämligen mycket svårt tydligen att få tag på men vi hoppas kunna se detta i alla fall en dag.

På fredag planerar vi för segling upp till Grenada, cirka 11 timmar dit om man kör direkt på. Men det är inte så enkelt!? Varför? Jo, pirater har börjat leta sig upp i just detta område för dom vet att mängder av båtar går rutten "Trinidad-Grenada" och tvärtom. Flera attacker har rapporterats senaste månaden! Oftast så har man klarat sig med livet och båten i behåll men allt av värde i båten stulet... Vad är alternativet? Jo, svänga ut mot öster en bra bit för att undvika dom men motströmmen och motvinden är hård där, eller gå tillbaks till Tobago och sedan därifrån upp till St Lucia. Hursomhelst kommer vi göra det som är säkert, vi är inte oroliga men tar varningen på högsta allvar!









/ Anders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0